W ramach cyklu
w niedzielę, 23. kwietnia 2017 roku
zapraszamy na całodniową niespieszną wycieczkę pieszą
'po Górach Bystrzyckich i dołach orlickich'
czyli w Góry Bystrzyckie, Masyw Śnieżnika i do Kotliny Kłodzkiej tudzież do Rowu Górnej Nysy
(a dokładnie na Wysoczyznę Międzyleską).

Sad


Spotkamy się o godz. 9:15 na stacji kolejowej w Lichkowie.

Dojazd...

...najlepiej pociągiem – właśnie wtedy.


Rozkład jazdy

RR 66319 Wrocław Główny – Międzylesie
Wrocław Główny o 6:20
Kłodzko Miasto o 8:19
Bystrzyca Kłodzka o 8:36
Międzylesie p 8:59
przesiadka na R 6280 Międzylesie – Ústí n. Orlicí
Międzylesie o 9:06
Lichkov p 9:15


TRASA

Lichkov – Przełęcz Międzyleska – Boboszów – Trzy Dworki – Międzylesie

Uwaga: trasa nie nadaje się do pokonania z wóżkiem dziecięcym!

A tu mapka okolicy z przybliżonym przebiegiem planowanej trasy (czerwona linia):
Mapa planowanej trasy wycieczki 'Sad'

GPS Visualizer – podkład: ortofotomapa ArcGIS.

Możliwe są drobne odstępstwa od powyższego planu – nie wydłużające trasy w sposób znaczący, ale urozmaicające ją.

Granica

Ponieważ i tym razem granicę państwową przekraczamy, dokumenty graniczne (paszporty lub dowody osobiste) są niezbędne.

POZOR: Státní htanice
POZOR: Státní htanice

PK


Po drodze między innymi:

A ponadto:

Program krajoznawczy:


Wycieczkę zakończymy na stacji kolejowej w Międzylesiu po południu tego samego dnia,
raczej o godzinie 20:00,
być może wcześniej (15:50 – bardzo mało prawdopodobne, a może 18:00 – mało prawdopodobne),
– wtedy odjeżdżają stamtąd pociągi na północ.

Oto propozycje na powrót...

KD 69148 Międzylesie - Stanowice
Międzylesie o 14:44
Bystrzyca Kłodzka p 15:12
Kłodzko Miasto p 15:27

R 66034 Lichkov - Wrocław Główny
Międzylesie o 15:58
Bystrzyca Kłodzka p 16:21
Kłodzko Miasto p 16:37
Wrocław Główny p 18:18

R 67930 Międzylesie - Leszno
Międzylesie o 18:13
Bystrzyca Kłodzka p 18:35
Kłodzko Miasto p 18:58
Wrocław Główny p 20:34

R 66036 Lichkov - Wrocław Główny
Międzylesie o 20:08
Bystrzyca Kłodzka p 20:30
Kłodzko Miasto p 20:47
Wrocław Główny p 22:35


(te trzy pierwsze dla niecierpliwych i szybkich, ostatnia dla reszty).


Poniżej przygarść zdjęć z trasy:

Stacja kolejowa w Lichkowie ↓
Stacja kolejowa w Lichkowie
↓ Stacja kolejowa w Lichkowie
Stacja kolejowa w Lichkowie
Stacja kolejowa w Lichkowie
Stacja kolejowa w Lichkowie ↑
Wierzby i brzozy
↑ Wierzby i brzozy
Nagrobek pejzażowy ↓
Nagrobek pejzażowy
↓ Lichkovský Dvůr
– tu przyda się suchy chleb
Lichkovský Dvůr
Zawilce
Zawilce ↑
Zakaz wstępu na tamę
↑ Zakaz wstępu na tamę
Tama na Lipkowskim Potoku ↓
Tama na Lipkowskim Potoku
↓ Przelew
Przelew
Wodowskaz
Wodowskaz ↑
Wodowskaz
↑ Wodowskaz
Granica kolejowa - był most ↓
Granica kolejowa - był most
↓ Granica kolejowa
Granica kolejowa
Granica kolejowa. Z lewej strony wykop dawnego łącznika Międzylesie - Dolní Lipka
Granica kolejowa. Z lewej strony wykop dawnego łącznika Międzylesie - Dolní Lipka ↑
Granica kolejowa - z lewej drut czeski, z prawej drut polski
↑ Granica kolejowa – z lewej drut czeski, z prawej drut polski
Prawie poligon ↓
Prawie poligon
↓ Kościół w Boboszowie
Kościół w Boboszowie
Tunelik
Tunelik ↑
Kościół w Boboszowie
↑ Kościół w Boboszowie
Kładeczka przez Bobosz ↓
Kładeczka przez Bobosz
↓ Daty odnowień kościoła – kiedy kolejna?
Daty odnowień kościoła – kiedy kolejna?
Ukrzyżowanie na końcu wsi
Ukrzyżowanie na końcu wsi ↑
Widok na Klepacz
↑ Widok na Klepacz
Gdzieś tu ma być tama.
A dziś jest podwójne ogrodzenie. ↓
Gdzieś tu ma być tama. A dziś jest podwójne ogrodzenie.
↓ Konie
Konie
Modrzewiowa Osada
Modrzewiowa Osada ↑
Jar
↑ Jar
Jar ↓
Jar
↓ Widok na Klepacz
Widok na Klepacz
Drabina do nieba
Drabina do nieba ↑
Śródmygłowy paśnik
↑ Śródmygłowy paśnik
Mygła ↓
Mygła
↓ Sad
Sad
Sad
Sad ↑
Sad
↑ Sad
Sad ↓
Sad
↓ Trzy Dworki i widok na ®
Trzy Dworki
Leżący pień
Leżący pień ↑
Pełno tu szlaków znakowanych...
↑ Pełno tu szlaków znakowanych...
Kora ↓
Kora
↓ Widok przez okienko zamkowe
Widok przez okienko zamkowe
Kriegerdenkmal
Kriegerdenkmal ↑
Kriegerdenkmal
↑ Kriegerdenkmal
Grupa rzeźbiarska przed szkwałem ↓
Grupa rzeźbiarska przed szkwałem
↓ Grupa rzeźbiarska po szkwale
Grupa rzeźbiarska po szkwale
Zniszczona przez szkwał grupa rzeźbiarska
Zniszczona przez szkwał grupa rzeźbiarska ↑
Po szkwale
↑ Po szkwale

Zdjęcia pochodzą z lat 2013-2017.


Ogniska w planie nie ma (a może jest?).
za to również w planie inne popasy – raczej w miejscach widokowych lub uroczych.

Ognisko jest w planie w Modrzewiowej Osadzie (w dolinie Nysy Kłodzkiej, na dnie planowanego zbiornika wodnego).
Opał i kije przynosimy swoje.
Strefa poboru opału i narzędzi do opiekania żywności: odcinek trasy od klifu do mostu.


Uwaga!
Uwaga! Przed wycieczką koniecznie przeczytaj jeszcze to!


Do pobrania ulotka

- plik PDF (4 strony A-6 = 1 strona A-4) 660 KB: Sad - ulotka (PDF)

i jeszcze 2 ulotki do wydrukowania na jednej kartce A-4

- plik PDF (2 ulotki na 1 kartce A-4) 669 KB: Sad - 2 ulotki (PDF)


Krótko o wycieczce:

Nazwa: Sad,
długość: ok. 17 km,
najniższy punkt: 438 m (most na Nysie Kłodzkiej w Międzylesiu),
najwyższy punkt: 558 m (najwyższy punkt Wysoczyzny Międzyleskiej),
podejścia: ok. 160 m, zejścia ok. 220 m,
roślinność: jeszcze niemrawa,
chaszczowanie: niewiele ale intensywne – trasa wiedzie drogami, ścieżkami (w tym mokrymi, grząskimi, błotnistymi i podmokłymi), polami, łąkami, lasami i bezdrożami,
pora roku i pogoda: wycieczka odbędzie się bez względu na nie,
wskazane posiadanie prowiantu (w tym zapasu napojów) i dobrego humoru oraz odpowiedniego i wygodnego ubioru, zwłaszcza porządnych butów; mogą przydać się parasole (gdy będzie ciepło i nie będzie zbytnio wiało),
coś ciepłego do ubrania na głowę i plecy nie zaszkodzi.
Środki płatnicze przydadzą się w sklepie z nabiałem.
Niewielka część trasy wiedzie po terytorium Republiki Czeskiej, więc dokumenty graniczne (paszporty lub dowody osobiste) są niezbędne.


Skąd nazwa wycieczki?

Do sadu po drodze zajrzymy a nawet zatrzymamy się w nim.
Nie jest to sad zwyczajny...


Ciekawostki

Spojka Orlice

czyli łącznik kolejowy Mittelwalde – Nieder Lipka.
Powstał w roku 1939, już po dyktacie monachijskim i włączeniu Kraju Sudetów do Rzeszy Niemieckiej. Umożliwiał jazdę bez zmiany kierunku jazdy ze stacji Mittelwalde (dziś Międzylesie) do stacji Nieder Lipka (dziś Dolní Lipka). Przez cały okres wojenny jeździły tędy regularne pociągi relacji Mittelwalde – Nieder Lipka – Hannsdorf – Mährisch Schönberg (dziś byłaby to relacja Międzylesie – Dolní Lipka – Hanušovice – Šumperk). Wielka Rzesza Niemiecka sięgała wtedy przecież wszędzie. Po 2. wojnie światowej torowisko zostało rozebrane.

Oto jak ten łącznik wyglądał na mapach...

przed rokiem 1919
Spojka Orlice nie naniesiona.
1:100000 Nakladem Jos. R. Vilimka
Niektóre nazwy miejscowości czeskie (Bobišov), niektóre – niemieckie.
Na mapie krzyż na granicy w miejscu gdzie stoi figura św. Jana Nepomucena a także urzędy celne – niemiecki i austriacki.

D - 9
Králíky - Šumperk
1:100000
Nakladem Jos. R. Vilimka
mapa bez daty.

rzekomo 1910
Spojka Orlice naniesiona choć jeszcze jej nie było – jest to więc jakiś dodruk zaktualizowany lecz nie opisany na mapie.
1:200000 Josefstadt

34°50° JOSEFSTADT
1:200000
K.u.k. militär-geographisches Institut
Teilweise berichtigt bis 21 XI 1910

1928 (?)
Spojka Orlice nie naniesiona.
specialka 3957 Žamberk (barwna)

3957 Žamberk
1:75000
Vojenský zeměpisný ústav v Praze
1928
Častečně opraveno do 17 VIII 1928.
Mimo Č.S.R. častečně opraveno do r. 1914.

1928 (?)
Spojka Orlice nie naniesiona.
specialka 3957 Žamberk (czarno-biała)

3957 Žamberk
1:75000
Vojenský zeměpisný ústav v Praze
1928
Misty opraveno do 17 VIII 1928.

1938 lub 1939
Spojka Orlice nie naniesiona, choć być może już istniała.
specialka 3957 Žamberk (barwna - protektorat)
Wydanie z czasów po przyłączeniu Kraju Sudetów do Rzeszy Niemieckiej; na mapie jest już naniesiona nowa granica państwowa i są nowe (niemieckie) nazwy miejscowości na terytorium Czechosłowacji (lub już Protektoratu).

3957 Senftenberg Žamberk
1:75000
Zeměpisný ústav Ministerstva vnitra.
22. vydání

1939
spojka Orlice - Výřez mapy tratí ředitelství Breslau z roku 1939
na tej mapie widać również przebieg planowanej autostrady.

Spojka Orlice – Výřez mapy tratí ředitelství Breslau z roku 1939
http://www.moravska-pohranicni.cz/images/Juranek/Mapy/Mapa1939.jpg

Spojka Orlice – na mapie sieci kolejowej Rzeszy Niemieckiej (1944)
spojka Orlice - Z mapy Německých říšských drah (1944)


http://www.moravska-pohranicni.cz/images/Juranek/Mapy/Sudetenland_01.jpg

1957
Spojka Orlice oznaczona na mapie topograficznej jako kolej rozebrana.
spojka Orlice - fragment mapy topograficznej 1:5000 M-33-70-C-b-4
Na tej mapie widać wyraźnie gdzie jest Przełęcz Międzyleska (Mladkovské sedlo): w dawnym trójkącie kolejowym!

Fragment mapy topograficznej 1:5000 M-33-70-C-b-4 z roku 1957).
archivnimapy.cuzk.cz

1971
Spojka Orlice nie naniesiona, nie ma zresztą nawet linii kolejowej Lichov – Międzylesie!
Mapy okresů ČSSR - Okres Ústí nad Orlicí - 1971

Mapy okresů ČSSR
1:50000
3. vydání
Východočeský kraj
Okres Ústí nad Orlicí
Vydal Český úřad geodetický a kartografický
vytiskla Kartografie n.p., Praha ve spolupráci s Geodézií n.p., Pardubice (středisko geodézie pro okres Ústí nad Orlicí).
1971

Ortofotomapa z początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku
Spojka Orlice - ortofotomapa z początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku
(skrzętnie wykadrowano terytorium bratniej Czechosłowacji).
Na tym obrazku widać sporą część naszej trasy.

Spojka Orlice – ortofotomapa z roku 2012
spojka Orlice - ortofotomapa z roku 2012
Jak widać, nie było wtedy jeszcze suchego zbiornika wodnego, który powstał w roku 2013.

http://www.moravska-pohranicni.cz/images/Juranek/Mapy/ORTO_SO.jpg


Suchy zbiornik wodny Lipkovský poldr

Lichkov położony jest pozornie bezpiecznie.
Rzeka (Cicha Orlica) płynie tędy spokojnie, dolina jest szeroka...
Jednak to tylko pozory.
Zagrożenie powodziowe widać na poniższej mapce i wcale nie jest ono teoretyczne. Mapa povodňového plánu obce Lichkov

http://www.edpp.cz/lich_mapa-povodnoveho-planu-obce/

Zarówno Cicha Orlica jak i jej prawy dopływ Lipkowski Potok potrafią nagle drastycznie wezbrać.
Dla zmniejszenia szkód powodziowych zbudowano w tej szerokiej dolinie kilka suchych zbiorników zwanych tu polderami.
Jeden z nich (na samej Cichej Orlicy) zobaczymy z daleka, na wał drugiego (na Lipkowskim Potoku) wejdziemy.
suché retenční nádrže (poldry) Lichkov a Lipkovský poldr (Dolní Lipka)

http://www.edpp.cz/lich_mapa-povodnoveho-planu-obce/?fullscreen=1&zoom=8&lat=-1062074.53189&lon=-581424.95759&layers=BT&0=0&1=0&2=0&3=0&4=0&5=0&6=0&7=0&8=0&9=0&10=0&11=0&12=0&13=0&14=1&15=0&16=0&17=0&18=0&19=0&20=0&21=0&22=0&23=0&podklady=0/

Tu jest więcej na ten temat (Soustava retenčních nádrží v povodí Tiché Orlice).


Teraz (po rozbiórce dawnego torowiska kolei i po zbudowaniu suchego zbiornika przeciwpowodziowego) jest tu świetny punkt obserwacyjny dla miłośników kolei...

Przejazd pociągu retro - parowóz 423.009 'Velký Bejček', 20150915
Na zdjęciu pociąg retro relacji Letohrad – Dolní Lipka – Hanušovice ciągnie parowóz 423.009 'Velký Bejček', 20150915.


Cmentarne drzewa w Boboszowie

Na poniższych ortofotomapach widać jak zmieniało się otoczenie kościoła i cmentarza w Boboszowie w ciągu ostatnich kilkunastu lat...

2003
mapy.cz 2003

2006
geoportal.dolnyslask.pl 2006

2006
mapy.cz 2006

2010
geoportal.dolnyslask.pl 2010

2012
mapy.cz 2012

2013
geoportal.dolnyslask.pl 2013

mapy.cz, geoportal.dolnyslask.pl


Suchy zbiornik wodny Boboszów

Już ponoć na dniach ma ruszać jego budowa.
Nie ma jednak na nią pieniędzy, może więc zdążymy przed rozpoczęciem prac, które z pewnością nie przysporzą tej dolinie urody.
Sprawdzimy czy Modrzewiowa Osada nadal jest na swoim miejscu.
ArcGIS - Suchy Zbiornik Boboszów + przebieg naszej planowanej trasy
To właśnie tu zapoznamy się (z bliska) z jarymi jarami.

https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=38e39eb6d3154ae7835d16a2cbe5810f


PS (pod spodem)

1.
Niniejsza zapowiedź zawiera lokowanie miejsc wartych odwiedzenia.

2.
Nie zapomnijcie zabrać ze sobą trochę suchego chleba dla kózek i owieczek.
A co dla konia?

3.
Jeśli ktoś posiada potencjalne eksponaty, które mogłyby wzbogacić kolekcję międzyleskiej bibliotecznej izby pamiątek, może je przekazać lub udostępnić na czas wykonania reprodukcji.
Znalezione eksponaty można również przynieść z trasy wycieczki.

4.
W najbliższych dniach ta zapowiedź zostanie uzupełniona / To jest już chyba kompletna zapowiedź*.

* niepotrzebne skreślić


Powrót na główną polanę


10-14. i 16-18. kwietnia 2017