Tajemnicze puste bilbordy Lasów Państwowych

takie jak ten:
Pusty bilbord Lasów Państwowych
– skąd się wzięły i po co?

Poniżej jest wybór doniesień prasowych, leśnych i sejmowych, który wyjaśnia sprawę...

20221107
o2.pl
Lasy Państwowe planują zamontować 2 tys. billboardów w całej Polsce - ustaliła "Gazeta Wyborcza". Nietypowa inwestycja ma kosztować "nie więcej niż" 65 mln zł. Za akcję odpowiada ośrodek zarządzany przez Ewę Jedlikowską z Solidarnej Polski. Pojawia się pytanie, czy krok ten ma coś wspólnego ze zbliżającą się kampanią wyborczą.
Jedlikowska przez jeden dzień pełniła też funkcję dyrektorki w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu. Później dostała pracę we wspomnianym ośrodku LP w Gołuchowie. Posadę w poznańskiej RDLP dostał także jej mąż, który został starszym specjalistą ds. ekonomiczno-administracyjnych.
"Gazeta Wyborcza" dowiedziała się od informatorów, że polecenie zajęcia się kampanią Lasów Państwowych Jedlikowska otrzymała na początku miesiąca od Michała Gzowskiego - p.o. rzecznika prasowego LP. Warto zaznaczyć, iż Gzowski jest szefem lokalnych struktur Solidarnej Polski oraz asystentem wiceministra sprawiedliwości Michała Wosia, również członka SP.

20221108
sejm.gov.pl
Pełniący obowiązki dyrektora generalnego PGL Lasów Państwowych Józef Kubica podpisał zarządzenie dotyczące ogólnopolskiej kampanii. Ma ona obejmować postawienie 2 tys. billboardów w okolicach obiektów turystycznych i parkingów leśnych, a także siedzib nadleśnictw w całym kraju.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Jaki ma być cel wspomnianej kampanii?
2. W jaki sposób PGL Lasy Państwowe mają zamiar zadbać o estetykę wspomnianej akcji billboardowej?
3. Czy po zakończeniu akcji Lasów Państwowych billboardy zostaną zdemontowane, czy też może planuje się ich wynajem komercyjny?
4. Czy w przypadku dalszego komercyjnego wykorzystywania billboardów Lasy Państwowe mają zamiar wykluczyć możliwość najmu billboardów na cele polityczne?

20221201
Lasy Państwowe
Zarządzenie nr 91 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany Zarządzenia nr 85 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 października 2022 r. w sprawie zatwierdzenia 'Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych' (GD.7161.5.1.2022) – niepublikowane w BILPl
W tym biuletynie – wbrew zapowiedzi w jego spisie treści ('Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych 12/2022 - Zarządzenia od nr 91 do nr 92 oraz Decyzje od nr 123 do nr 137 z roku 2022') - nie ma zarządzeń od nr 91 do nr 92 z roku 2022, są tylko decyzje.
Jest za to uwaga:
'UWAGA: zarządzenia i decyzje Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wraz z załącznikami publikowane są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej PGL LP: http://bip.lasy.gov.pl'.
Ściema...

20221215
sejm.gov.pl
Odpowiedź Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację posłanki Joanny Jaśkowiak w sprawie ewentualnego postawienia na terenie nadleśnictw billboardów, K9INT37435.
Zadanie pod nazwą "Ogólnopolski program promujący prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych" zostało wprowadzone do realizacji zarządzeniem nr 91 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 26 października 2022 r. Program zakłada montaż bilbordów na terenach pozostających w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe).
Wskazana w zarządzeniu kwota środków pochodzących z funduszu leśnego to kwota maksymalna, a nie koszt rzeczywisty budowy bilbordów, który według prognoz ma być zdecydowanie niższy. Środki funduszu leśnego należy traktować jako środki własne Lasów Państwowych (niebudżetowe). Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 28 września1991 r. o lasach (Dz. U. z 2022 r. poz. 672, z późn. zm.) środki funduszu leśnego mogą być przeznaczone m.in. na wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
Należy zauważyć, że Lasy Państwowe nie są podmiotem, do którego zadań należy przekazywanie środków finansowych na rzecz parków narodowych. Niemniej jednak, Lasy Państwowe przekazują parkom narodowym, na podstawie art. 58 ustawy o lasach, środki pochodzące z funduszu leśnego. W 2021 r. była to kwota około 35 mln zł.

20230323
Wieci24.pl
Lasy Państwowe wystawią 5 tysięcy billboardów dla PiS i Solidarnej Polski. To przestępstwo?!
Dyrektor Lasów Państwowych będzie miał kolejny problem z organami ścigania? Okazuje się, że Józef Kubica rozesłał polecenie, aby każdy z nadleśniczych znalazł 10 miejsc na billboardy przy ruchliwych drogach. Łącznie będzie to prawie 5000 billboardów.
(...)
Billboardy mają być elementem kampanii wyborczej PiS i Solidarnej Polski, pod płaszczykiem promocji Lasów Państwowych. Jednak owa promocja to fikcja, co zresztą niechcący przyznał sam Kubica, gdy na konferencji prasowej Lasów Państwowych ogłosił otwarcie kampanii wyborczej.

20230802
sejm.gov.pl
Interpelacja nr 43469 w sprawie kampanii billboardowej PGL Lasy Państwowe Zgłaszający: posłanki Magdalena Filiks i Katarzyna Osos. Adresat: Minister Klimatu i Środowiska.
PGL Lasy Państwowe planuje postawić prawie 2 tys. billboardów na terenie nadleśnictw w całej Polsce. Oficjalnie kampania billboardowa ma "promować trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego". Na ten cel przeznaczonych zostało 65 mln zł, co jest imponującą kwotą, zważywszy, że Lasy Państwowe przeznaczają równocześnie o wiele mniej środków na np. ochronę parków narodowych. Obywatele i obywatelki mają prawo wiedzieć, jak zostaną wykorzystane przedmiotowe środki publiczne i na co dokładnie, w związku z czym uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
Jak brzmiała treść zarządzenia nr 91 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 85 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 października 2022 r. w sprawie zatwierdzenia "Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych" (GD.7161.5.1.2022) - niepublikowanego w BIP?
Dlaczego w Biuletynie Informacji Publicznej za miesiąc październik i listopad 2022 r. nie została upubliczniona treść powyższego zarządzenia nr 91?
Jakie koszty zaplanowane są na realizację przedmiotowego zarządzenia, w tym ustawienie billboardów w całej Polsce, ze wskazaniem źródła finansowania w ramach kosztów Lasów Państwowych?
Kto z ramienia DGLP - jaka osoba/wydział merytoryczny jest odpowiedzialna/y za realizację zarządzenia nr 91? Jaka jednostka Lasów Państwowych jest odpowiedzialna za realizację zarządzenia nr 91 i na jakiej podstawie?
Ile dokładnie billboardów zaplanowano wykonać i jakie inne działania obejmuje zarządzenie nr 91?
Jak wygląda wykaz miejsc usytuowania billboardów na terenie leśnym? Proszę o wskazanie nadleśnictw i oddziałów leśnych, w których te bilbordy mają stanąć.
Jakie treści i materiały promocyjne zostaną umieszczone na przedmiotowych billboardach, w tym treści promujące Lasy Państwowe?
Na jakiej podstawie prawnej tereny nadleśnictw, w których usytuowane będą billboardy, zostaną przekazane pod ich ustawienie i realizację celu (umowy, zarządzenia, polecenia)?
Jakie podmioty zewnętrzne lub zakłady Lasów Państwowych są wykonawcami prac związanych z realizacją produkcji i budowy stelaży billboardowych, postawieniem ich w terenie, wykonaniem billboardów o wskazanej treści?
Na jakiej podstawie/w ramach jakich postępowań i prowadzonych przez jaką jednostkę Lasów Państwowych zostały wyłonione firmy do realizacji prac produkcji i budowy stelaży billboardowych, postawienia ich w terenie, wykonania billboardów o wskazanej treści?

20230922
sejm.gov.pl
Odpowiedź Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację posłanek Katarzyny Osos oraz Magdaleny Filiks w sprawie kampanii billboardowej PGL Lasy Państwowe, K9INT43469
Realizacja "Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych" rozpoczęła się na podstawie zarządzenia nr 85 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 października 2022 r. w sprawie zatwierdzenia "Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych". Zarządzenie definiuje "Ogólnopolski program promujący prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych" jako przedsięwzięcie wspólne jednostek organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe: Dyrekcji Generalnego Lasów Państwowych, Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych, Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie i Ośrodka Transportu Leśnego w Jarocinie. W dniu 26 października 2022 r. zostało podpisane zarządzenie nr 91 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie zmiany zarządzenia nr 85 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 października 2022 r. w sprawie zatwierdzenia "Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych". Zarządzenie nr 91 nie zostało opublikowane w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych nr 10/11, za miesiące październik i listopad 2022 r., w związku z jego roboczym charakterem (w załączeniu przekazuję zarządzenie nr 91 z dnia 26 października 2022 r.). Pełne koszty zadań przewidzianych do realizacji w "Ogólnopolskim programie promującym prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych" będą znane po zakończeniu jego realizacji. Ze strony Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych nadzór merytoryczny nad realizacją zarządzenia sprawuje Wydział Komunikacji Społecznej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. Liczba bilbordów, które zaplanowano do wykonania jest pochodną lokalizacji zgłoszonych przez nadleśnictwa i aktualnie jest na etapie uzgodnień. Na bilbordach zostaną umieszczone treści promujące prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego. Wszystkie zadania związane z realizacją "Ogólnopolskiego programu promującego prowadzoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe trwale zrównoważoną gospodarkę leśną, ochronę przyrody oraz ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie i montaż na terenie całego kraju bilbordów promocyjnych", w tym zlecane wykonawcom spoza struktury organizacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, są realizowane zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605).

20231021
wyborcza.pl
Billboardy Lasów Państwowych za 35 mln zł leżały ukryte pod Poznaniem. Znaleźli je grzybiarze
Leśnicy spekulują, że metalowe konstrukcje miały stanąć w eksponowanych miejscach przed wyborami, ale związana z Solidarną Polską Ewa Jedlikowska nie wyrobiła się z projektem.

20231021
gazeta.pl
Poszli na grzyby, znaleźli coś, o czym Lasy Państwowe milczą. W tle duża kampania za 35 mln zł
Lasy Państwowe nie zdążyły przed wyborami z postawieniem 2 tys. billboardów w kampanii promującej "zrównoważoną gospodarką leśną" - podaje "Gazeta Wyborcza". Niewykluczone, że billboardy staną wkrótce na leśnych terenach. Kampania ma pochłonąć ponad 35 mln zł i - według "GW" - "wpisywać się w antyunijną politykę Suwerennej Polski".
(...)
"Nikt nie ma wątpliwości, że kampania ma wpisywać się w antyunijną politykę Suwerennej Polski i straszenie Polaków złą Unią, która chce lasy odebrać, i opozycją, która chce je sprywatyzować" - podaje "Gazeta Wyborcza". Z ustaleń "GW" wynika, że billboardy miały stanąć przy głównych drogach i parkingach jeszcze przed wyborami, ale ostatecznie nie zdążono. Lasy Państwowe nie odpowiedziały na pytania "Gazety Wyborczej" na pytania o to, gdzie i kiedy pojawią się billboardy.
Pieniądze na kampanię pochodzą z Funduszu Leśnego. Jak czytamy na stronie Lasów Państwowych, "podstawowym zadaniem funduszu leśnego jest wyrównywanie niedoborów w nadleśnictwach". Jest on też wykorzystywany na "wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych - badania naukowe, tworzenie infrastruktury, sporządzanie planów urządzenia lasu".

20231022
firmylesne.pl
Billboardy za 35 milionów znalezione w lesie
Billboardy miały być wykorzystane w kampanii wyborczej Suwerennej Polski, a akcję koordynowała zaufana współpracowniczka dyrektora Lasów Państwowych, dyrektorka Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie Ewa Jedlikowska. Wszystko zostało sfinansowane ze środków Funduszu Leśnego. Niestety, na rozstawienie konstrukcji billboardów brakło czasu, a grupa grzybiarzy przypadkiem odnalazła je w podpoznańskim lesie.
(...)
Szokujące wydają się również pierwotne założenia projektu, wedle których na opracowanie i realizację billboardów przeznaczano 65 milionów złotych. Tymczasem, jak czytamy w artykule Gazety Wyborczej, koszt przeprowadzenia takiej kampanii mógł wynieść około 4 milionów złotych. Informacje te są oparte o wypowiedź informatora Gazety Wyborczej w Nadleśnictwie Babki: "Taka jedna tablica billboardowa kosztuje w sklepach internetowych 2091,00 zł. Natomiast Lasy - zakładając, że postawią ich 2 tys. - na jeden billboard (produkcję, montaż i ew. kampanię) zamierzają wydać nieco ponad 17,6 tys. zł".
Środowisko leśne nie kryje oburzenia, szczególnie biorąc pod uwagę pochodzenie środków finansowych z Funduszu Leśnego, który docelowo ma być przeznaczany na wspieranie nadleśnictw potrzebujących pomocy w realizacji zadań związanych z gospodarką leśną czy ochroną lasu.

20231111
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
PRACOWNIA 11.11.2023 Leśnicy, lasy i ludzie. Zrozumieć system
Zapraszamy do lektury do obszernego artykułu Zenona Kruczyńskiego. Odpowiada w nim na pytania: W jaki sposób Lasy Państwowe zagarnęły jedną czwartą Polski i co z tym zrobić? Czyje są polskie lasy? Kto w lasach pracuje, a kto rzeczywiście na tym zarabia? Dlaczego zawołanie: "Pojedziemy na łów, towarzyszu mój!"" wciąż jest tak ważne? Czy politycy są w stanie uzdrowić tę sytuację?

Uwaga: tekst dla ludzi o mocnych nerwach!

20231119 (dostęp)
Lasy Państwowe
Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych Zarządzenia i decyzje
Data modyfikacji: 2010/03/18 09:42:10.
Informacje publiczne, które nie zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej PGL LP można uzyskać składając wniosek.

Tu nie ma poszukiwanego zarządzenia nr 91 z roku 2022.
Zostało utajnione.
Trzeba złożyć wniosek...
Ściema...

Pracownia na rzecz Wszystkich Istot trafnie porównała Lasy Państwowe do Związku Radzieckiego: Lasy Państwowe są czym chcą.
A właściwie są czym chcą politycy.
A przecież ta instytucja/firma/podmiot gospodarczy zarządza własnością Skarbu Państwa, czyli Twoją Czytelniku/Czytelniczko i moją.

Warto przy okazji przeczytać
Manifest leśny
Manifest leśny
.

Zupełnie dotychczas nieprzydatny bilbord Lasów Państwowych w Lasówce przydał się przynajmniej nam...
Do·wo·dy - zdjęcie grupowe pod bilbordem

JZ (wybór wyjaśnień i zdjęcie).

A tak wygląda rewers bilbordu.
Do·wo·dy - rewers bilbordu

olkabp.

20231203.